praktijkwerking

praktijkwerking

afspraken

We werken uitsluitend  op afspraak.


We hebben geen secretariaat dus maak je afspraak bij voorkeur online.

  • Online kan je 7 op 7,  24 op 24 een afspraak te maken.
  • Elke werkdag om 8u30 verschijnen extra dagafspraken in onze agenda zodat je de dag zelf nog geholpen wordt als je ziek bent. 


Een consult duurt 15 minuten.

Als de consultatie een beetje uitloopt is dat niet erg maar wanneer duidelijk een langere consultatietijd nodig is krijg je een vervolgafspraak.


Kom op tijd. 


1 persoon = 1 afspraak


Bereid je consultatie voor:

  • mondmasker indien verkouden-hoest
  • eID-kaart of ISI+ kaart
  • klevertje van je ziekenfonds bij bloedname
  • lijst met je medicatie
  • de nodige documenten


Een wegblijfvergoeding van 25 € wordt aangerekend aan patiënten die niet opdagen of een afspraak te laat annuleren (<4 uur op voorhand).

Bij herhaaldelijk niet opdagen zonder annulatie beëindigen we de therapeutische relatie. 

telefoon &

bereikbaarheid

We werken met een telefonisch keuze-menu:


toets 1: Urgente hulp & noodgevallen!


We willen een goede bereikbaarheid aanbieden voor urgente & dringende problemen. Denk maar aan: een verkeerongeval, in je vinger snijden, acute pijn op de borst, ademhalingsproblemen,...

De hele werkdag door wordt je rechtstreeks doorgeschakeld op het GSM-toestel van de dokter.

Gebruik deze short-cut niet voor banaliteiten!


Toets 2: afspraak maken of een huisbezoek aanvragen


We begrijpen dat online afspraken inboeken niet voor iedereen gemakkelijk is.

Tussen 8u30 en 10u30 helpen we je een afspraak of huisbezoek aan te vragen.

We trachten alle telefoontjes op te nemen maar hebben soms de handen vol met de consultaties. Krijg je niet direct antwoord, bel dan 10 minuten later terug.

Weet dat je alle vrije afspraken ook online staan. 


Toets 3: een korte & concrete vraag stellen


We begrijpen dat je een vraag wil stellen. Dit kan tussen 8u30 en 10u30.

Op een korte en concrete vraag geven we graag antwoord. Denk maar aan: hoeveel paracetamoltabletten mag ik dagelijks nemen, laatste datum van mijn tetanusvaccin/uitstrijkje, ...

Is de vraag (of het antwoord) uitgebreid kom dan op raadpleging, we maken dan graag voldoende tijd voor je. 

  • We schrijven GEEN voorschriften aan de telefoon. Je krijgt voldoende voorschriften op consultatie tot je volgende doktersbezoek.
  • Laboresultaten en beeldvorming worden in de regel ook alleen op de raadpleging besproken.



Toets 4: apotheker of zorgverlener (verpleegkundige, arts,...)


Apothekers, psychologen, verpleegkundigen, kinesisten & collega-artsen kunnen ons de hele werkdag bereiken. Je rechtstreeks doorgeschakeld op het GSM-toestel van de dokter. 


nieuw & belangrijk:

een VIHP

Een VIHP is een verpleegkundige in de huisartsenpraktijk


De eerste lijn is een zorglandschap in volle evolutie.

Ook huisartsen zijn zoekende naar ondersteuning in deze drukke tijden.


Het volledige VIHP-takenpakket wordt gesuperviseerd door je huisarts


Volgende taken worden indien mogelijk doorgeschoven naar onze verpleegkundige:

  • niet-urgente bloedname
  • niet-urgent ECG (electrocardiogram) 
  • pre-operatieve administratie (& labo & ECG)
  • vaccinaties
  • wondcontrole (na eerste evaluatie bij de huisarts)
  • cryotherapie bij huidletsels (na eerste evaluatie bij de huisarts)
  • info over de praktijkwerking
  • info over online inboeken
  • inschrijven van nieuwe patiënten
  • kleinere technische zorg (hechtingen verwijderen,...)
  • stimuleren van zelfzorgvaardigheden (beweging, gewichtcontrole, psychosociaal welzijn, valpreventie)
  • Update van je digitale medicatielijst
  • overlopen van je vaccinatieschema


Het zorgpallet van de VIHP zal in de toekomst verder uitgebreid worden.


Wat doet een VIHP niet?

  • Voorschriften maken
  • Onderzoek bij ziekte
  • Diagnoses stellen
  • Therapievoorstellen uitwerken


Globaal gesteld is het een beetje zoals bij de specialist of in het ziekenhuis: wat doet de arts daar? Wat doet de verpleegkundige daar? 


We begrijpen dat deze manier van werken ook inspanningen/aanpassingen vergt van onze patiënten.

We zijn echter overtuigd dat deze moderne, geïntegreerde zorg voldoende kwalitatieve voordelen heeft. 



dringend

Bij levensbedreigende situaties of situaties waar elke minuut telt (mogelijke beroerte, geen hartslag, bewusteloos) bel je best onmiddellijk naar 112. 


Voor urgente medische hulp en noodgevallen (pijn op de borst, acute trauma's zoals brand- en snijwonden, ...) zijn we uiteraard de hele dag maximaal bereikbaar.

Kies dan optie "1" in het keuzemenu van onze telecentrale.


huisbezoeken

Huisbezoeken zijn voorbehouden voor wie zich absoluut niet kan verplaatsen naar de praktijk.

Als je naar een raadpleging in het ziekenhuis kan gaan, kan je misschien ook naar onze raadpleging komen... Kom desnoods met een begeleidend familielid naar de praktijk.

De nieuwe praktijk is volledig rolstoeltoegankelijk. Onder het plein van de praktijk is ruime parkeergelegenheid.


Vraag je huisbezoeken telefonisch aan tussen 8u30 en 10u30.

Na 10u30 stopt onze niet-dringende bereikbaarheid.


  • Op drukke werkdagen is het soms niet mogelijk alle niet-dringende huisbezoeken uit te voeren. Huisbezoeken voor "nazicht & pilletjes" zijn niet prioritair. We komen dan op een latere dag.
  • Als een huisbezoek wordt afgesproken, gaat de dokter er van uit dat je ook thuis bent. Het is erg frustrerend als we de verplaatsing maken en voor een gesloten deur staan...


voorschriften & administratie

Voorschriften, attesten, administratie allerhande: worden uitsluitend afgeleverd tijdens een raadpleging. 


Je huisarts mag enkel attesten schrijven die stroken met de waarheid. Vraag alleen wat redelijk, écht en verantwoord is. Valse attesten zullen steeds geweigerd worden.


Er worden tijdens je raadpleging voldoende voorschriften gegeven om een langere periode toe te komen.


je huisarts afwezig

We helpen je graag kort verder als je eigen huisarts afwezig is (vakantie/ziekte).


Je huisarts krijgt van ons een korte briefing als dat nodig is. 


verzekerings-

onderzoek

Invullen van vragenlijsten & onderzoeken op vraag van je verzekering of bank (gewaarborgd inkomen, schuld-saldo-verzekering, levensverzekering,  ...):


  • Een verzekeringsonderzoek is geen gewone medische consultatie.
  • We werken immers in opdracht van je verzekering. Tarieven voor verzekeringsonderzoek liggen beduidend hoger dan RIZIV tarieven voor medische hulpverlening en zijn niet terugbetaald door je mutualiteitWe vragen hiervoor tarieven gebaseerd op een adviestekst van Domus Medica en de Syndicaten van Huisartsen.
  • Om te vermijden dat je zelf kosten dient te betalen vraag je op voorhand bevestiging aan je verzekering/bank of ze deze kost (afhankelijk van de gevraagde administratie en/of onderzoeken tussen 60 en 160 euro) wil dragen.